Stravovanie a doplnky výživy

Michal Martikan
Michal Martikan

Pre rast vašej výkonnosti je kvalitný stravovací a pitný režim dôležitý rovnako ako kvalitny tréning. Snažte sa o vyváženú stravu s vysokým podielom kvalitných prírodných vitamínov a minerálov. Základným pozitívnym návykom je pravidelné stravovanie v rovnakých časových intervaloch.

Stravovanie vrcholového športovca je vzhľadom na veľký tréningový objem a z toho vyplývajúcu potrebu veľkého energetického krytia relatívne komplikované, nakoľko z plným bruchom sa predsa len netrénuje ľahko. Práve pre vytvorenie optimálnych podmienok pre kvalitný tréning si športovec nemôže dovoliť žiadne dietologické chyby a k stravovaniu musí pristupovať rovnako precízne ako k samotnému tréningu.

Mne sa osvedčil model keď po viac menej ľahkých raňajkách vo forme ovesnej kaše, jogurtu, medu a čerstvého ovocia si po doobednajšiom tréningu energiu doplním uhľohydratovým obedom vo forme zeleninového vývaru, cestovín či ryže a bielkoviny doplňam až kvalitnou večerou po poobednajšich tréningoch kedy si doprajem kvalitné mäso, alebo ryby so zeleninovými šalátmi. Počas dňa sa snažim vypiť minimálne tri litre kvalitnej nesýtenej vody. Niesom veľkým fanúšikom doplnkovej výživy a preto sa snažim čo najviac potrebných aktívnych látok dostať do svojho organizmu predovšetkým vo forme skutočne kvalitných, pokiaľ je to možné čo najmenej tepelne upravených potravín.

Samotné doplnky výživy používam len v extrémnych záťažových stavoch. Veľmi dobrú, dlhodobú skúsenosť mám s doplnkami spoločnosti Fit Line, predovšetkým s vitaminovým produktom Antioxy a tekutým Coenzymom Q10 s vitamínom E. V prípade veľmi teplého počasia používam pri dlhších tréningoch aj minerálové-jontové nápoje, avšak vzhľadom na veľké dopingové riziko pri neoverených výrobcoch práškových produktov používam zásadne iba hotové flaše od najznámejších globálnych výrobcov.