Kondična príprava

Michal Martikan
Michal Martikan

Kondičná príprava je v dnešnom vrcholovom športe už neoddeliteľnou súčasťou športovej prípravy. Je veľmi dôležite systematicky do svojho tréningu zaraďovať aj špeciálny kondičny tréning. Ak môžete, angažujte si pre tento typ tréningu špecialného Kondičného trénera, ktorý pre vás pripravý tréningový program ušitý vám na mieru.

Pre kanoistu na divokej vode je veľmi dôležitá všeobecná vytrvalosť, nakoľko zvládnutie kanoistickej techniky a pádlovania s jednolistým pádlom vyžaduje podstatne viac tréningového času ako tréning kajakárskych disciplín. Zrejme preto sú kanoistické disciplíny ozanačované privlastkom „kráľovské“

A teda späť k vytrvalosti, ktorá je jedným z rozhodujúcich faktorov pre zvládanie veľkého tréningového objemu a následne rýchlej regenerácii organizmu. Nepodceňujte to, odporúčam vam aspoň jeden špeciálny vytrvalostný tréning týždenne v trvaní 120 minút. Ja preferujem bicykle, alebo krosový beh v lese.

Nemenej dôležitou súčasťou kondičneho tréningu je aj tréning pre rozvoj a zachovanie maximálnej sily, ktorá je rozhodujúca pre dynamiku pádlovania špeciálne pri výjazde z protiprúdnych bránok či potrebe dodať lodi krátky, ale účinný rýchlostný impulz. Odporúčam vám tento tréning zaradiť do svojej športovej prípravy dva krát týždenne. Ja využivam klasický základný posilňovací tréning vo fitnesscentra s dôrazom na veľké svalové skupiny.

Veľmi dôležitou zložkou kondičnej prípravy kanoistu je aj balančný tréning a tréning flexibility. Takýto tréning totiž najlepšie pripravuje organizmus na špecifickú tréningovú záťaz pri pádlovaní na skutočne náročnej divokej vode a zaisťuje aj veľmi dôležitú kompenzáciu kanoisticky jednostranného zaťaženia oporného systému, čim minimalizuje riziko vytvárania svalových disbalancii, preťaženia a zranení. Odporúčam vám, aby ste sa tejto oblasti venovali minimálne tri krát týždenne. Ja v tejto oblasti využívam rôzne tréningové prostriedky a metódy Funkčného tréningu, Power Jogy ale aj z cvičenia na nestabilných rovinách či špeciálne posilňovacie cvičenia na hlboké svalové skupiny.